Fredrik Nars bloggar om digitala medier

Okategoriserade

Orsaken till att Bezos köpte The Post

11 aug , 2013, 09.06 fredriknars

 

Jeff Bezos köp av anrika dagstidningen Washington Post i måndags kan vara en milstolpe i dagstidningarnas historieskrivning.
The Post är känd för sin kvalitetsjournalistik och har drivits av familjen Graham sedan 1933. Carl Bernsteins och Bob Woodwards Watergate-avslöjanden gav ett av många Pulitzerpris. Men trots att tidningen har stort inflytande i Washington har den tappat i upplaga och tyngts av förluster. Liksom andra tidningar har man satsat stort på digitala medier men inte lyckats på samma sätt som till exempel New York Times. I måndags meddelade tidningens styrelseordförande och vd Donald Graham, ägare i tredje generationen, att man säljer till Bezos.
Bezos är USA:s mest framgångsrika internetentreprenör och grundare och vd för Amazon. Han köper alltså The Post personligen, inte via Amazon, för 250 miljoner dollar, vilket motsvarar cirka en procent av hans förmögenhet.
Det har spekulerats kring vad Bezos vill åstadkomma med detta köp av förlusttyngd gammal media. Makt eller indirekt makt har angetts som en orsak. Men eftersom Bezos satsar sina egna pengar och varit involverad i mediebranschen redan länge, bland annat genom Amazons framgångsrika Kindle-pekplattor, tror jag att Bezos vill satsa på The Post genom att låta kvalitetsjournalistiken bestå och utveckla den digitala distributionen. Han kan låta The Post införa samma högklassiga digitala servicekvalitet som Amazon blivit känd för och distribuera The Post på Kindle-pekplattor. Bezos är känd för långsiktiga satsningar och innovationer, en bristvara i dagstidningsbranschen.
Det finns ett slitet utryck inom mediebranschen: ”Content is king, but distribution is everything”. Bezos kan ha trumf på hand då han kan distribution och nu köpt prisbelönt innehåll.

, , ,

Kommenteringen är stängd.