Fredrik Nars bloggar om digitala medier

Okategoriserade

Historien om lanseringen av HBL Kväll

2 feb , 2014, 11.14 fredriknars

 

På tisdagen kl 16 denna vecka skålades det på centralredaktionen på Mannerheimvägen 18 då den nya medieprodukten HBL Kväll föddes. En lång tid av förberedelse hade nått sin kulmen.

Idén till HBL Kväll kom på hösten 2012 då chefredaktören kommer på att Hbl kan erbjuda den digitala läsaren fler upplagor och färskare innehåll. Tanken baserar sig på att pekplattor har två klara användartoppar under dygnet. En användartopp på morgonen och den andra – högre – på kvällen efter jobbet. Hbl har en stark produkt att erbjuda på morgonen, men är inte lika aktuell på kvällen.

Det är långt från ide till handling. I januari 2013 inleder en löst definierad projektgrupp diskussioner kring vad som ska göras. I en första kundundersökning säger 63 procent att de gillar idén, resten säger ”tja”. Vi har en lista med tjugo frågor vi borde ta ställning till, som alla påverkar vad ”kvälls-HBL” skall bli. Vi gör en andra rond av kundtest, det visar sig att bara 28 procent vill att vi gör en renodlad kvällstidning med skandaler och skvaller. Falangen som vill ha en kvällstidning eller återuppliva Nya Pressen tappar därmed mark. Många läsare säger att de inte har tid att läsa på eftermiddagen, vilket oroar oss, men vi jobbar vidare.

Högsta ledningen vill att vi skall göra en digital ”tidningslik produkt med början och slut”. Projektteamet tycker det verkar gammalmodigt och vill göra något mer interaktivt. Vi söker någon som gjort något liknande. Varför gör ingen annat det här? Är det något vi inte förstått? Vi går in för en kompromiss, en tidningslik produkt med interaktivitet.

Vi inser att vi saknar system för att dagligen göra en kvällsupplaga. Mycket tid går åt till att söka ett system och tiden verkar rinna ut. Inför ett kritiskt möte får en projektmedlem en lidnersk knäpp. Om vi använder våra nuvarande system till att designa ”tidning” för elektroniska skärmar får vi en kvälls-HBL som är lättanvänd och ger fokus på innehållet. Då låser sig designteamet in i ett rum och efter några dagar kommer de ut med snygga mallar för HBL Kväll.

Det sista läsartestet kommer som en kalldusch. Läsarna säger att de inte har behov för HBL Kväll. Samtidigt säger de att de vill läsa den på mobilen på väg hem och att de gillar designen. Svårtolkat, men vi gör ändringar. Redaktionen kör femton dagar av skuggproduktion och projektledaren rasar över att HBL Kväll inte har tillräckligt med redaktörer. Vissa dagar kommer tidningen inte ut. Chefredaktören förbannar sig själv över att han kom på idén – menar han allvar?

På slutrakan jobbar teamet kvällar och veckoslut. Produkten blir bättre. Själva lanseringen går smidigt. Vi följer med i rapporteringsverktygen hur kurvan på besökare till våra sajter ökar. Kommentarer rullar in på sociala medier. De är positiva!

Det är för tidigt att uttala sig om HBL Kväll blir en framgång eller inte. Men utifrån de första dagarnas användning och läsarrespons verkar det lovande.

Kommenteringen är stängd.