Fredrik Nars bloggar om digitala medier

Okategoriserade

Näthandeln bör bli bättre

27 apr , 2014, 16.07 fredriknars

 

Handelsföretaget Verkkokauppa.com meddelade i veckan att bolaget skall börslistas. Det är goda nyheter, eftersom det tyder på framtidstro och att bolaget vill samla in pengar för att växa. Bolaget är pionjär inom näthandel i Finland och en av de alltför få framgångsrika finländska nätbutikerna.
Näthandel är en tuff gren, då verksamheten tampas med två stora kostnadsposter som lätt får affären på minus: leveranskostnader och returer. De stora jättarna – till exempel amerikanska Amazon och tyska Zalando – satsar stort på utveckling och internationell expansion, men båda går fortfarande på förlust.
Finland spelar tyvärr över par vad gäller näthandel. Vi har en infrastruktur av toppklass, men enligt en undersökning av Nets köper finländska konsumenter minst varor i nätbutiker jämfört med andra nordiska länder. Endast 45 procent av internetaktiva finländare har handlat på nätet, jämfört med till exempel 59 procent för norrmännen. Finländare köper mest kläder, böcker och resor på nätet.
Oroväckande är att över hälften av varorna köps från en utländsk nätbutik. Risken är att finländarnas växande näthandel i allt större grad faller i händerna på utländska aktörer. I längden kan det leda till minskad sysselsättning i dagligvaruhandeln och mindre skatteintäkter från handeln.
Det finns konkreta saker som nätbutiker i Finland kan göra. För det första kan de konkurrera med en välsmord integration av sina nätbutiker med sina fysiska butiker. Ett bra exempel på detta är Verkkokauppa.com, som sitt namn till trots sköter en stor del av sin handel via sina fysiska butiker. Köpet inleds på nätet och slutförs i den fysiska butiken, vilket minskar på leveranskostnader och produktreturer. För det andra är en fantastisk köpupplevelse kritisk. Produkten säljer sig inte själv utan hela köpprocessen skall designas som en upplevelse. För det tredje bör nätbutikerna bättre stöda köpare i utlandet. Enligt en undersökning av konsultföretaget OC&C levererar hela 73 procent av finländska nätbutiker endast till Finland, medan samma siffra är 38 procent i resten av Norden. Därutöver bör nätbutikerna erbjuda fler språkval. Med finska som enda språkval skall man inte hoppas på utländska köpare.
Fysiska butiker kommer säkert aldrig att försvinna, men i dag är det näthandeln som växer. En stor del av er som läser denna text har någon gång köpt en vara på nätet. I vilken nätbutik köper du nästa gång?

Kommenteringen är stängd.