Jag höll en presentation häromdagen om internets utveckling. Jag talade om hur man tidigare kom ut på internet via en dator medan vi i dag förväntar oss komma åt internet på många olika apparater. Men för internets framtid hade jag ritat ett frågetecken.
Internet har utvecklats med stormsteg under de senaste åren. Det är inte överdrivet att säga att internet är den formande kraften för mänsklig evolution i vår tid. Vi vet att dagens trender är mobilt internet, sociala medier och internetkontakt maskiner emellan, men hur vi använder internet i framtiden är svårt att förutspå.
Men så pass mycket vet vi väl om internet att vi borde kunna förstå vilka typer av tjänster är framgångsrika på internet, i dag och i framtiden? Denna utmaning tog forskare Marko Ahtisaari sig an i veckan på ett seminarium organiserat av konsultbyrån Avaus. Ahtisaari representerar MIT Media Lab, som länge legat i framkanten när det gäller forskning av framtidens medietjänster. MIT har tagit fram nio principer – eller beteendemönster – som karakteriserar framgångsrika tjänster i den ”postnormala internetvärlden”. Här är tre av de centrala principerna:
De nio principerna handlar alltså mycket om att vara flexibel och våga testa. Var och en som jobbar med tjänster – må det sedan vara på företag, föreningar, stat eller kommun – mår bra av att ta sig an detta tankesätt.