Fredrik Nars bloggar om digitala medier

Okategoriserade

Digitala kiosken Blendle intresserar unga läsare

7 Dec , 2014, 23.55 fredriknars

 

Debatten om framtidens modell för tidningsläsning aktualiserades i oktober då amerikanska New York Times och tyska Springer köpte in sig i den holländska digitala tidningstjänsten Blendle. Blendle är en holländsk medietjänst som har beskrivits som ”tidningarnas Itunes”.

Jag testar tjänsten. Då jag registrerar mig får jag genast 2,50 euro i kredit och får tillgång till en imponerande mängd holländska tidningar och tidskrifter som jag kan bläddra i i olika vyer, till exempel textvy och etidningsvy. Bläddring är gratis, men vill jag läsa en artikel och klickar på den så betalar jag. Oftast är priset 10 eurocent, men även dyrare priser förekommer. Enligt tjänsten är det tidningsförlagen som beslutar om priserna, som fördelas så att 30 procent går till Blendle och 70 till förlagen.

Blendle har inom ett halvårs existens redan lockat 145 000 användare, varav två tredjedelar är under 35 år, och växer enligt bolaget med 20 000–30 000 per månad. 20 procent av dem som registrerat sig betalar. Därmed kan man säga att tjänsten snabbt blivit populär bland unga och skapat en betalningsvilja.

Modellens fördel är att jag som läsare enkelt kommer åt ett brett sortiment av tidningar och kan bläddra i dem gratis, lite som i en tidningskiosk på gatan.

Men modellen har också allvarliga problem. Vid varje artikel som jag vill läsa måste jag ta ställning till om jag vill betala. Betalningen sker visserligen smidigt och jag kan lätt få mina pengar tillbaka om jag ändrar mig, men det känns stressande. Att tjänsten jämförs med Itunes är verkligen inte smickrande, eftersom Itunes intäkter sjunkit kraftigt då kunder bytt till konkurrerande månadsavgiftsbaserade tjänster som Spotify och Pandora. Ett annat problem med Blendle är att artiklarna visas utan annonser, vilket innebär att tidningarna har ett mindre ekonomiskt intresse att på sikt satsa på Blendle.

Investeringen som NYT och Springer gjorde är visserligen inte stor. De betalade bara 3 miljoner euro för en fjärdedel av Blendle, vilket indikerar att intäktspotentialen inte bedöms som betydande. Troligt är att NYT och Springer köpt in sig för att testa denna nya modell genom att lansera den på olika marknader. Blendles höga användarsiffror antyder dock att modellen med en gemensam digital kiosk för flera tidningar intresserar unga läsare.

Blendle screenshot

Blendle screenshot

Kommenteringen är stängd.