Fredrik Nars bloggar om digitala medier

Okategoriserade

Hbl.fi är bättre än helt gratis

20 jun , 2013, 21.59 fredriknars

 

”Sällan har en lansering fått så lite negativ kritik”, sade en kollega till mig lite ironiskt om en tidningsförnyelse som han en gång gjort. Detsamma kan man säga om uppdateringen av Hufvudstadsbladets webbsida hbl.fi förra veckans tisdag. Nytt är en förbättrad design, att man kan läsa sidan även på smarttelefon eller pekplatta och att vi lägger ut mycket mera innehåll än tidigare.

Min befarade kritik har att göra med att vi samtidigt införde ett inloggningskrav om man vill läsa alla artiklar, medan framsidan och snabba nyheter fortfarande är öppna för alla. Prenumeranter har tillgång till allt medan övriga skall registrera sig och efter sommaren betala. Då vi gick ut med information om detta i april, väckte det ett ramaskri. Hbl:s chefredaktör Jens Berg och jag intervjuades i otaliga medier och debatten gick het. Förra veckan hade ramaskriet förbytts till en viskning. Min tolkning är att helhetsintrycket av nya hbl.fi bland besökare varit positivt.

I de dialoger jag haft med prenumeranter har många uttryckt sin förståelse för att någon form av begränsning måste finnas då Hbl lägger ut största delen av sitt innehåll på webben. Bara för att innehållet finns på webben betyder inte att det är gratis att producera.

Även kritiska röster har hörts, oftast med hänvisning till att ”allt material på nätet är ändå gratis”. Det här är ett argument som jag tror håller på att förändras då internetanvändare genom exempel som Spotify, Netflix och Helsingin Sanomat inser att goda, unika och återkommande upplevelser på internet är värda att betala för. Hbl.fi är bättre än helt gratis.

4 kommentarer

  1. Tomppa skriver:

    Ingenting är gratis i dagens läge. De sajter som är gratis utsätter en för all världens reklam och annonser, för att inte glömma all information som sidorna sparar om ens webb-användning och intressen m.m..

  2. Svenni skriver:

    Hmm. Jag tycker mig se några logiska kullerbyttor.

    Att ramaskriet uteblivit är ju ganska naturligt då kanalen för detsamma stängts. De som opponerade sig starkast i våras var ju (väl?) de som skrev kommentarer på webben. De av dem som nu inte vill registrera sig kan ju inte kritisera förändringen. Jag tycker man kan se det faktum att kommentarerna på webben minskat till en bråkdel av vad de var innan förändringen som ett slags ”ramaskri”. Åtminstone bekräftar detta des som sades på våren.

    Naturligtvis är det inte gratis att producera material, men inte kostar materialet mera att producera bara för att man också lägger ut det på webben, elller hur? Naturligtvis tillkommer ju lite arbete för att göra materialet webbkompatibelt, men det var ju inte ditt argument. En annan fråga är om konsumenterna vill ha allt tillgängligt på webben. Här är jag kanske i minoritet (åtminstone i min åldersgrupp) som är nöjd så länge nyheterna och en livlig debatt finns på nätet. Debatten på nätet saknar jag definitivt.

  3. Erik skriver:

    Att ni så småningom börjar ta betalt är fullt förståeligt, men att kräva registrering redan nu, medan allt ändå (än så länge) är gratis tycker jag är idiotiskt, och jag vägrar – av princip – att göra det. Jag kan acceptera registrerinsgkrav om det är någon poäng med det, inte annars. En massa extra besvär till absolut ingen som hellst nytta.

    Risken är ganska stor att jag, i det skede då det börjar vara dags att fundera på om HBLs webbsidor är värda att betala för, redan vant mig av med att läsa dem.

  4. Thorwald skriver:

    ”allt material på nätet är ändå gratis”
    Frågan är ej för eller mot betalvägg utan frågan är vad den som publicerar har för avsikt.
    Gratis material är material som publicerarn vill ha spritt så mycket som möjligt och med så stor räckvidd som möjligt. Snikenhet när det gäller detta materail leder till katastrof. Tricket när det gäller gratis material är att den egentliga vinsten fås på annat sätt ej genom att läsaren läser, använder, klipper ut materialet. Gratis materialet skall locka en liten del av läsare att kanske beställa+betala för tilläggsmaterial, alltså material utöver detta gratis materal.
    Spotify, Netflix och Helsingin Sanomat, jaha men har de överhuvud insett hur man tjänar pengar ? Hotelser, utpressning och tvång, leder till motreaktion av publiken och i slutändan av politikerna. Nya direktiv, lagar, bestämmlser med skandaler och konkursser ? Här behövs ett ekonomiskt nytänkande, väl beskriven i boken Free (förf. Chris Andersson, Random House Business Books 2010, ISBN 9781905211494). Rekomenderar varmt att boken läses, i mitt fall blev jag tvungen att totalt ändra ”sanningen” om ekonomin. Pris 0 € är ej ett pris utan en filosofi.

Kommenteringen är stängd.