Produkten säljer inte sig själv. Gäller även inom journalistik.
Jag fick ett tankeväckande email från en journalist i Sverige om onlinejournalistiken i svenskfinland. Här några citat: ”Ibland får jag känslan att de finlandssvenska tidningsredaktionerna saknar kunskapen om hur de ska driva trafik till nyhetssajterna.” ”Att skapa trafik till en […]
Digitala kiosken Blendle intresserar unga läsare
Debatten om framtidens modell för tidningsläsning aktualiserades i oktober då amerikanska New York Times och tyska Springer köpte in sig i den holländska digitala tidningstjänsten Blendle. Blendle är en holländsk medietjänst som har beskrivits som ”tidningarnas Itunes”. Jag testar tjänsten. […]
Kollektiv intelligens underutnyttjat i media
Kollektiv intelligens används endast sporadiskt inom journalistiken, är en av slutsatserna i en färsk doktorsavhandling av forskaren och journalisten Tanja Aitamurto. Därmed missar medierna en möjlighet att skapa bättre journalistik, skapa mer samhällelig nytta och göra bättre business. Aitamurto har […]
M&M noterade kolumnen om tidningarnas Spotify
Markkinointi&Mainonta noterade mitt förra inlägg med en egen artikel ”Hbl:n markkinointipomo: ”Spotify-malli tulee lukemiseen – viiveellä”. Tidningen lyfte helt korrekt fram min oro över att Spotifymodellen för tidningar kan misslyckas om e-tidningar fortsätter att produceras enbart på det tryckta mediets […]
Senaste kommentarer