Fredrik Nars bloggar om digitala medier

Okategoriserade

2013, ett annus horribilis för dagstidningar

31 Dec , 2013, 13.45 fredriknars

 

Såhär kring nyåret summerar jag de viktigaste trenderna från det gångna året inom dagstidningar i Finland.

2013 går till historien som ett verkligt tufft år för de flesta dagstidningar i Finland. Under 2013 fortsatte upplagorna på de tryckta tidningarna att gå ned i snitt med 5-10 procent. Då annonseringen samtidigt minskade kraftigt, var tidningarna tvungna att dra ner kostnaderna. Mest uppmärksammat var Sanoma, som först på våren genomförde uppsägningar bland sina annonsförsäljare för att sedan på hösten göra detsamma på Helsingin Sanomats redaktion. En del tidningar reagerade genom att avisera neddragning av sin utgivningsfrekvens. Till exempel Vasabladet meddelade att tidningen skall gå ner från sju till sex dagar och Pohjolan Sanomat från sju till fem.

Under året debatterades statens mediepolitik aktivt, då staten olämpligt för två år sedan infört en mervärdesskatt på dagstidningar. Debatten tog ytterligare fart när finansieringen av Yle tryggats med skattefinansiering och framtida indexhöjningar. En liten ljusning i situationen kom då en delegation i december gav minister Viitanen konkreta förslag till åtgärder.

Dagstidningsbranschen har i tre års tid sett pekplattan som en räddare. Tidningar kan läsas vid morgonkaffet på ett sätt som i hög grad motsvarar läsning av en papperstidning, samtidigt som distributionskostnaderna är mycket lägre. I en av mina bloggar inför 2013 förutspådde jag att vi skulle få se ett pekplattekrig där konsumenterna är de stora vinnarna. Pekplattekriget mellan Apple-, Android- och Windowsplattorna kom i gång, men senare och svagare än jag förväntat mig.

Samtidigt visade det mobila läsandet och läsning via sociala medier en uppsving och dagstidningarna noterade det som ett ökat antal smarttelefonbesökare och besökare från sociala medier på sina sajter. Mobilannonseringen växer snabbt men är fortfarande liten och affärsmodellerna på socialmediesidan oklara.

I början av året var det många dagstidningar planerade att ta betalt för innehållet på sina webbsidor. Under året lanserade bland annat Keskisuomalainen, Hbl och Vasabladet betalningslösningar. Antalet lanseringar blev dock färre än väntat och färre än jämfört med Sverige.

2013 är bakom oss. 2014 framför oss. Med fortsatt spänt läge.

Kommenteringen är stängd.