Fredrik Nars bloggar om digitala medier

Okategoriserade

HBR: Marknadsförare skall tänka som publicister

27 apr , 2014, 22.54 fredriknars

 

En blogg i Harvard Business Review ”Marketeers Need To Think More Like Publicists” råkade snappa upp samma samma undersökning som jag citerade i mitt senaste inlägg om att 90 procent av marknadsförare idkar innehållsmarknadsföring.

Och ännu mer fascinerande är att de rekommenderar att marknadsförare skall agera som publicister (tidskrifter och förlag) för att vara framgångsrika. Konkret föreslår de att  marknadsförare skall: (1) ha en tydlig mission på samma sätt som t.ex. Cosmopolitan eller Newsweek, (2) genomföra aktiviteter på sätt som är bekanta för läsare, på samma sätt som en tidskrifts varje nummer har samma bekanta struktur, men med nytt innehåll, (3) följa klara strukturer för att presentera information, på samma sätt som varje tidskrifter har sin tydliga design och (4) skapa värde åt läsare på samma sätt som tidskrifter leder debatten med nya agendor och nya innovativa ideer.

Enligt detta resonemang borde marknadsförare tänka mer långsiktigt och konsekvent … och inte alltid snabbt lansera ”nya spännande grejer” i sina kampanjer. Jag kan hålla med om det. I de kampanjer jag jobbat på har man alltför ofta använt massor med energi på att fundera på det nya  – istället för på hur man kan göra samma saker som tidigare ännu bättre med nytt innehåll.

 

 

 

Kommenteringen är stängd.