Fredrik Nars bloggar om digitala medier

Okategoriserade

Så klarar man sig i framtidens internet

29 jun , 2014, 21.08 fredriknars

 

Jag höll en presentation häromdagen om internets utveckling. Jag talade om hur man tidigare kom ut på internet via en dator medan vi i dag förväntar oss komma åt internet på många olika apparater. Men för internets framtid hade jag ritat ett frågetecken.
Internet har utvecklats med stormsteg under de senaste åren. Det är inte överdrivet att säga att internet är den formande kraften för mänsklig evolution i vår tid. Vi vet att dagens trender är mobilt internet, sociala medier och internetkontakt maskiner emellan, men hur vi använder internet i framtiden är svårt att förutspå.
Men så pass mycket vet vi väl om internet att vi borde kunna förstå vilka typer av tjänster är framgångsrika på internet, i dag och i framtiden? Denna utmaning tog forskare Marko Ahtisaari sig an i veckan på ett seminarium organiserat av konsultbyrån Avaus. Ahtisaari representerar MIT Media Lab, som länge legat i framkanten när det gäller forskning av framtidens medietjänster. MIT har tagit fram nio principer – eller beteendemönster – som karakteriserar framgångsrika tjänster i den ”postnormala internetvärlden”. Här är tre av de centrala principerna:

  • Ta risker i stället för att fokusera på trygghet. För internettjänster lönar det sig inte att planera för mycket. Om man till exempel använder mera än hälften av sina resurser på planering av en internettjänst så borde det ju löna sig att i stället lansera två olika tjänster med minimal planering, och sedan se vilken som är framgångsrik.
  • Spänstighet framom styrka. Små spänstiga internetbolag med små tillgångar måste och kan prova på olika sätt innan de finner sin roll. Till exempel Youtube startade som en misslyckad videodejtingtjänst, men man insåg snabbt att tjänsten måste användas till annat. Ett stort traditionellt bolag skulle antagligen förgäves ha använt miljoner på att få den ursprungliga idén att fungera.
  • Utnyttja massor framom experter. Experter kan ha fel men det har aldrig massorna. Google och många andra bolag jämför hela tiden systematiskt sina nya tjänster med sina gamla på internet. De som används mer blir bestående.

De nio principerna handlar alltså mycket om att vara flexibel och våga testa. Var och en som jobbar med tjänster – må det sedan vara på företag, föreningar, stat eller kommun – mår bra av att ta sig an detta tankesätt.

Kommenteringen är stängd.